فصل دوم:معماری مدرن اولیه

معماری مدرن به صورت یک مکتب معماری بامبانی نظری مدون و ساختمانهای ساخته شده براساس اندیشه مدرن از اواخر قرن 19میلادی شکل گرفت.این معماری درآمریکادرشهرشیکاگوودراروپا شهرهای پاریس،برلین ووین بود.معماری مدرن مربوط به بین سالهای 1880تاسال1914بود.

مکتب شیکاگو

درطی دودهه آخر قرن نوزدهم،اولین ساختمان های مدرن بدون تاریخ گرایی و تزئینات در شیکاگو ساخته شد.در طی این مدت ساختمان بلند مرتبه با اسکلت فولادی،دیوار غیر باربر و پنجره های وسیع برای اولین بار احداث گردید.

اولین مهندس این مکتب ویلیام لی برون جنی که در مدرسه هنر و تولیدات در فرانسه تحصیل کرده بود.


فصل دوم:معماری مدرن اولیه

معماری مدرن به صورت یک مکتب معماری بامبانی نظری مدون و ساختمانهای ساخته شده براساس اندیشه مدرن از اواخر قرن 19میلادی شکل گرفت.این معماری درآمریکادرشهرشیکاگوودراروپا شهرهای پاریس،برلین ووین بود.معماری مدرن مربوط به بین سالهای 1880تاسال1914بود.

مکتب شیکاگو

درطی دودهه آخر قرن نوزدهم،اولین ساختمان های مدرن بدون تاریخ گرایی و تزئینات در شیکاگو ساخته شد.در طی این مدت ساختمان بلند مرتبه با اسکلت فولادی،دیوار غیر باربر و پنجره های وسیع برای اولین بار احداث گردید.

اولین مهندس این مکتب ویلیام لی برون جنی که در مدرسه هنر و تولیدات در فرانسه تحصیل کرده بود.

جنی ساختمان بیمه را بین سالهای1883الی 5ساخت که 10طبقه و فولادی بود.

یکی ازکارهای ویلیام لی برون جنی بنام فراستوردرشیکاگو با اسکلت تمام فولادی،که تمام اتصالات سازه فولادی آن توسط پرچ انجام داده شده است،که عکس این ساختمان را که در حال اجراء میباشد می بینید.

 

 

اتصالات سازه فولادی درساختمان فراستور در شیکاگو توسط پرچ انجام شده است.

 

 

اولین ساختمان با اسکلت تمام بتونی-دال و ستون-توسط مهندس فرانسیس هنبیک در سال 1892در فرانسه

به جزء شرکت جنی سه شرکت مهم ساختمانی دیگر در شیکاگو بود:

1-شرکت هولابرد وراچ ساختمان دوازده طبقه فولادی تاکوما در سال 1887اجراء کردند.

2-شرکت برنهم و روت ساختمان 16 طبقه بلوک مانودناک را بین سال های 1889الی 91ساختند.دیوار خارجی این برج،باربر وسازه داخلی آن اسکلت فلزی بود.این برج فاقد هرگونه تزئینات و یا تاریخ گرایی در نمای آن بود.

3-شرکت آدلروسالیوان دیگر شرکت مهم درمکتب شیکاگومحسوب میشد.لویی سالیوان،معروف ترین معمار این سبک،یکی از مدیران این شرکت بود.

وی برای اولین شعار فرم تابع عملکرد راکه از شعارهای محوری معماری مدرن است،مطرح کرد.

 

ساختمان 16 طبقه مونادناک در شهر شیکاگو طراحی توسط برنهم و روت

ساختمان روکری در شیکاگو(1888)طراحی توسط جان ولبورن روت

 

 

 

 

 

ساختمان 16 طبقه ریلا ینس با پنجره های سبک شیکاگوطراح برنهم و شرکا

 

 

 

 

 

روش های طراحی،اجرایی و اصول نظری این معماران،که بنام مکتب شیکاگو شهرت یافت و میتوان آن را منشور اولیه معماری مدرن محسوب کرد،به قرار ذیل است:

1-استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار کل بنا.

2-نمایش ساختار بنا در نمای ساختمان.

3-عدم تقلید از سبک های گذشته.

4-استفاده بسیار اندک از تزئینات.

5-استفاده از پنجره های عریض که کل دهانه بین ستون ها را می پوشاند.

در شهر شیکاگو در سال 1893 نمایشگاهی بنام نمایشگاه بین المللی کلمبیا به مناسبت چهارصدمین سال کشف قاره آمریکا برگزار شد.این نمایشگاه آغازی بر پایان معماری مکتب شیکاگو بود.ساختمان های ساخته شده در این نمایشگاه عمدتا به سبک نئوکلاسیک طراحی شدند و دو تن از معماران معروف مکتب شیکاگو نیز در طراحی این نمایشگاه شرکت داشتند.برنهم رئیس اجرایی ساختمانهای نمایشگاه بود.

 

 

 

 

 

 

نمای ساختمان آدتریوم (1889)در حال حاضر دانشگاه روزولت در شیکاگو طراحان آدلر و سالیوان

 

نمایشگاه بین المللی کلمبیا ضربه مهلکی به مکتب شیکاگو ونهضت معماری مدرن در آمریکا وارد کرد.

 

راه پله خانه ون اتولد در بروکسل بلژیک(8-1895)طراحی توسط ویکتور ارتا

 

 

 

 

 

 

 

راه پله خانه تاسل در بروکسل،طراحی توسط ویکتور ارتا

 

 

 

 

نهضت هنر نو

نهضت هنر نو نام سبکی در اروپاه بود که ابتدا در هنرهای تزئینی مانند طراحی پارچه ،تولید کتاب ومبلمان از دهه 1880آغاز گردید.سپس این سبک در زمینه های دیگر هنرهای تزئینی همچون گرافیک،نقاش،طراحی داخلی،پیکر تراشی و حتی عکاسی ظهور نمود.در معماری این سبک از اوایل دهه 1890آغاز و عمدتا تا سال 1910ادامه داشت.

هنر نو نام مغاز های بود که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی،واندوولد،انجام شده بود و در سال 1885 در پاریس گشایش  یافت.

معماران این سبک از مصالح مدرن مانند چدن،آهن، فولاد و بتن استفاده می کردند،ولی ظاهر کلی و جزئیات ساختمان را با تزئینات فرم های طبیعی و گیاهی شکل می دادند.

زمینه های فکری این سبک را میتوان در سبک هنرها و صنایع دستی در نیمه قرن نوزدهم در انگلستان یافت.

این سبک در انگلستان بنام سبک مدرن،در فرانسه بنام هنر نو و یا سبک گیومارد،درآلمان بنام سبک جوان به لحاظ مجله ای بنام نشریه جوان که مبلغ این سبک در آلمان بود،در ایتالیا بنام سبک آزاد در اسپانیا مدرنیسم و در اتریش سبک جدایی-بدلیل جدایی معماران این سبک از معماران تاریخ گرا در اتریش-خوانده می شود.

اصول فکری پیروان این نهضت را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

1-انتقاد شدید از اشیاء ومکتب های تقلیدی.

2-جدایی از گذشته.

3-ابداع فرمهای جدید.

4-هنر مناسب زمان.

5-استفاده از تولیدات مدرن(فلز)برای اسکلت ساختمان و تزئینات.

6-استفاده از تزئینات و فرم های طبیعی و رمانتیک.

*ویکتوراورتا اولین معمار این سبک محسوب می شود.

 

در ورودی به مجموعه آپارتمانی کستل برانگر در پاریس(1898)طراحی توسط گیومارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمای ساختمان ماجولیکاهاس در وین،اتریش1898،طراح توسط اتو واگنر

 

 

 

کلیسای ساگرافمیلیا-خانواده مقدس-در بارسلون اسپانیا طراحی توسط آنتونی گادی

 

 

 

 


مهمترین ساختمانی که طراحی کرده: کلیسای خانواده مقدس
جزو معماران سبک هنر نو محسوب میشود ولی ازسبکهای گوتیک مراکشی و موریش الهام گرفته
هیچ وقت تقلیدی کار نکرده و به همین دلیل پدر معماری پست مدرن نامیده شده.

*به تاثیر نور پردازی عالی در شب دقت کنید.

 

 

 

پارک گوئل در بارسلون توسط آنتونی گادی:کلا از خطوط مورب،منحنی و شکسته استفاده کرده است.این موضوع شامل جزئیات و تزئینات طرح نیز می شود.

 

 

 

 

 

آسمانخراش کرایسلر در نیویورک
با مصالح مدرن ساخته شده و با ورق گالوانیزه

پوشیده و تزیین شده

 

 

 

نمای ساختمان تئاترشانزلیزه درپاریس،(1913)طراحان:آگوست وگوستاو پره

 

 

 

 

 

آدولف لوس درطرح خانه استینرازهیچ گونه تزیئناتی استفاده نکرد

*دراینجا باید از 3 تن از معماران مهم بنام های پیتر بهرنز در آلمان،آگوست پره در فرانسه و آدولف لوس در اتریش نام برد.

 

 

جنبش فوتوریسم

انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن و مقتضیات و خصوصیات آن در جنبش فوتوریسم در ایتالیا در پیش از جنگ جهانی اول ظهور کرد.بانیان و پدید آورندگان این مکتب فکری و هنری خواستار جهانی بودند که یکسره خود را با شرایط جدید بوجود آمده در اثر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی جدید تطبیق دهد و آنچه را که مربوط به گذشته و جهان قبل از صنعت مدرن است ،به بوته فراموشی و یا به عبارتی به زباله دان تاریخ بسپرد.

بنانگذار این سبک ،نویسنده و نقاش ایتالیایی،فیلیپوتوماسومارینتی تحصیل کرده دانشگاه سوربن فرانسه بود.

 

خانه پله ای طراحی توسط سانت الیا برای شهر جدید

 

 

طرح سانت الیا برای برج آپارتمانی

 

 

 

 

 

 

 

طرح سانت الیا برای ایستگاه مرکزی

 

برای اولین بار پس از گذشت سه قرن ازظهور سبک باروک در ایتالیا بود که مجدداً این کشور به عنوان خواستگاه اندیشه و سبک جدید در هنر مطرح گردید.به همین دلیل پیروان این جنبش خود را نخستین جوانان ایتالیا پس ازقرنها خواندند.

شروع جنگ جهانی اول،آغازی بود بر پایان جنبش  فوتوریسم.

 

 

طرح چیاتونه برای ساختارهایی درکلان شهر مدرن

 

 

 

 

 

یکی از طرح های ترسیم شده توسط چیاتونه

 

 

 

 

خانه واگنر در شهر وین اتریش،طراحی توسط اتو واگنر