اقتصاد درتمام فعالیتها یی که در اجتماع صورت می گیرد نقشی تعیین کننده دارد 

یکی ازاین فعالیتها  بخش ورزش است جایی که هر کسی با هر سمت و سنی را

 جذبمی کند نقش اقتصاد در ورزش را می توان به دو قسمت کلان و قسمت خرد

 تقسیم کرد .


اقتصاد و ورزش

اقتصاد درتمام فعالیتها یی که در اجتماع صورت می گیرد نقشی تعیین کننده دارد 

یکی ازاین فعالیتها  بخش ورزش است جایی که هر کسی با هر سمت و سنی را

 جذبمی کند نقش اقتصاد در ورزش را می توان به دو قسمت کلان و قسمت خرد

 تقسیم کرد .

در بخش کلان ، که به نظر من بسیار مهم است ما با نگاهی خاص به مقولۀ ورزش

در پی گسترش ورزش همگانی ، ایجاد کردن زیرساختارهای درست و متناسب

 با هر منطقه ، ایجاد کردن شرایط مناسب برای مشارکت بخش خصوصی در 

فعالیتهای کلان ورزش و درنهایت جذب سرمایۀ کافی برای اجرایی کردن طرحهای

ورزشی می باشیم.

کمبود بودجه  سالها است که بخش ورزش را آزار میدهد تا جایی که سهمیۀ ورزشی

هر تهرانی بدلیل کمبود فضای ورزشی و رشد جمعیت روز بروز کاهش می یابد .

برای توسعۀ این بخش می توان به توانایهای بخش خصوصی حساب کرد و در ازای 

مشوقهایی که دریافت می کنند دولت را در امر گسترش ورزش و اتمام کردن طرحهایی

که بدلیل کمبود بودجه راکد مانده اند همراهی و کمک می کنند.

بارها در تابستان در سایتها ی مختلف عکسهایی ار بچه های مناطق محروم کشور 

که در جوی آب و یا زمینهای نا مناسب و یا در مکانهایی که در واقع برای ورزش

کردن نیست دیده می شوند، واقعأ خجالت آور است کشوری ثروتمند مانند ایران با 

این همه بودجه که صرف کارهای بی فایده در کشورمی شود، مکانهایی پیدا می شوند

که با کمترین بودجه می توانند به بهتر زندگی کردن گروهی از مردم کمک کنند.

در قسمت کلان در ارتباط با برنامه ریزی های صورت گرفته ، در ارتباط با بودجه بندی

، در ارتباط با بازدهی داشتن سرمایه گذاری های صورت گرفته  و این که از نظر اقتصادی 

آیا اجرای بعضی از طرحها اصلأ توجیه اقتصادی دارند یا نه حرفهای زیادی برای گفتن 

است که در این پست که باید خلاصه نوشت پرداخته نمی شود ولی با گسترش نفوذ اقتصاد

در ورزش مقاله هایی را  در سایتهای معتبر می توان در این ارتباط پیدا کرد.

اما در ارتباط با قسمت خرد نقش اقتصاد در ورزش می توانیم با یک مثال شروع بکنیم

میان ورزشها مطمئنأ فوتبال محبوب ترین رشته در میان مردم است برای همین کوچک ترین

تصمیمی که در این ورزش گرفته می شودپیامدهاییجتماعی ، ورزشی ، فرهنگی دارد و

 در اینچند سالۀ اخیرپیامدهای سیاسی هم به آن اضافه شده است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی بخش بازاریابی یک باشگاه نقش مهمی را ایفا  میکنند و 

با درآمدزایی است که امکان تقویت یک تیم فراهم می شود برای همین مدیر باشگاه باید

با برنامۀ درست و جذب تیم اقتصادی قوی منابع مورد نیاز باشگاه را تأمین و هزینه های

باشگاه را جبران کند.

با محبوب شدن هر روزۀ فوتبال  و جذب مخاطب بسیار در تمام سنین و مرد و یا زن با 

هر مقطع تحصیلی  و با رشد جنبۀ تبلیغات در عرضۀ کالا  شرکتهای مختلف در عرصۀ

 ورزش به عنوان اسپانسر وارد شدند و این روند ادامه یافت تا به امروز که بخش

زیادی از هزینه های یک باشگاه وزشی را اسپانسر ورزشی تأمین می کند در مقابل 

با افزایش تقاضا  خرید برای مصرف کالای تبلیغ شده سود سرشاری وارد شرکتها

می شود.

یکی از راههایی که برای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار ورزش می توان ایجاد 

کرد از طریق قبول کردن میزبانی مسابقات مهم در عرصۀ جهانی است .

کشوری مانند ما ایران که در آسیا نقش مهمی را دارد هرگز نتوانسته است بدلایل 

مذهبی میزبان تمام مسابقات باشد برای همین وقتی هر از گاهی فرصتی برای 

میزبانی نصیب ایران می شود با نداشتن تجربه شاهد هرج و مرج و بی برنامگی

هستیم .

مثلأ میزبانی جام جهانی در یک کشور باعث می شود ورزشگاههای جدید ساخته

شود و یا ورزشگاههای کهنه ترمیم شوند ، با هجوم توریستها با داشتن یک ارز 

متفاوت نسبت به بازدیدکنندگان از نظر اقتصادی با افزایش تقاضای ارز ، پول

کشور ارزش دار می شود ، شغلهای جدید ایجاد می شود ، تولید کالا افزایش

پیدا می کند ، با درست برگزار کردن باعث اعتماد سازی و جذب سرمایه می شود

و خیلی اثرات دیگر که از نظر اقتصاد هزینه های انجام شده برای دریافت میزبانی

را توجیه می کند.