چند اصول برای طراحی معماری...
گالریها و آثار هنری:ساختار عمومی گالریها : فضای نمایشگاه بخش مهمی در این مجموعه به شمار میرود که خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر میگذارد. تجربه فرد از فضای سه بعدی نمایشگاه نتیجه یک ادراک سریع است. این ادراک در محیطی با ساختار روشن، آسانتر و با خستگی کمتر به دست میآید تا در فضائی که ترکیب ضعیف و ناخوانایی دارد. نمایشگاه نوع خاصی از فضا است که در آن علاوه بر رابطه انسان – فضا یک رابطه پیچیده بین فضا و شیء وجود دارد. در قسمتهایی از نمایشگاه که دارای مجموعههای نمایشی ثابت است. معماری را می توان تا حد امکان با اشیاء تطبیق داد ولی در قسمتهای قابل انعطاف، این امر فقط از طریق تزئینات و تمهیدات فراوان عملی است. ترتیب قرارگیری اشیاء : ترتیب اشیاء نمایشی به بازدیدکنندگان و خصوصیات اشیاء نمایش بستگی دارد.رابطه بازدیدکننده و شیء نمایشی به شرح زیر است:1- هر چه نسبت بازدیدکنندگان به اشیاء نمایشی کمتر باشد. امکان تمرکز و اینکه هر بازدیدکننده بتواند آزادانه با شی نمایشی ارتباط برقرار کند، بیشتر میشود.2- در یک بازدید گروهی تماس نزدیک با شیء نمایشی بدون ایجاد زحمت برای سایر اعضا گروه ممکن نیست. بازدیدکنندگان باید به ترتیبی گرداگرد شیء نمایشی قرار بگیرند که همگی فاصلهشان تا آن مساوی باشد. نورپردازی گالریها : الف) نورپردازی طبیعی (نور روز): به دلایل اقتصادی، فیزیولوژیکی و تنوع، این نوع نورپردازی هنوز بهترین وسیله روشنایی است و اگر مسائل حفاظتی اشیاء اجازه دهد ارجحیت، نور روز است. جهت نور ممکن است از بالا (عمودی) یا از پهلو (افقی) باشد. مدتهاست که ارزش نورپردازی از بالا در طراحی موزههای استفاده میشود که امتیازات آن عبارتند از: الف- نورپردازی از بالا روشی است راحتتر و ثابتتر در نورپردازی و کمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهای دیگر و درختان قرار میگیرد.ب- نوری که از بالا به تصاویر یا سایر اشیاء به نمایش گذارده میتابد، قابل تنظیم است و تامین نور کافی و یکنواخت آن دیدی بسیار مناسب با حداقل بازتاب یا انحراف به وجود میآورد. ج- امکان به نمایش گذاشتن اشیاء بیشتری را در فضای نمایشگاه امکانپذیر میسازد. د- با توجه به حذف پنجرهها و کاهش راههای ارتباطی، فضای نمایشگاه از امنیت بیشتری برخوردار شده و تمهیدات امنیتی نیز کاهش مییابد.ب) نورپردازی جانبی )افقی( : اینگونه نورپردازی از طریق پنجرهها و نورگیرهای معمولی به اشکال و ابعاد مختلف و در مکانهای مناسب در دیوارها انجام میشود. پنجرهها و نورگیرها معمولا یا در ارتفاعی که بازدیدکننده قادر به دیدن محوطه بیرون باشد و یا در ارتفاعی بالاتر نصب میشود. دیوارهایی که پنجرهها با ارتفاع معمولی بر روی آنها نصب شده، غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشیاء نمایشی که بر روی دیوار مقابل این پنجرهها نصب شدهاند نیز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعکاس هستند که مانع دید کامل و روشن میگردد. با این وجود، اینگونه پنجرهها برای اشیایی که روی دیگر دیوارها و در زاویهای درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذیر به وجود میآورند.ج) نورپردازی مصنوعی : ملاحظات تکنیکی و مشکلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر بر کاهش کاربرد نور مصنوعی در فضاهای نمایشگاهی بوده است. نور مصنوعی از منابع نقطهای یا خطی تأمین میگردد و از این رو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور فضا قابل مقایسه نیست، لذا دستیابی به شرایط مشابه نور روز نیز تا میزان محدودی امکانپذیر است. حرکت و دسترسی گالریها : حرکت و دسترسی قسمتی از امر ارائه و نمایش اشیاء و عامل مهمی در سازماندهی فضائی نمایشگاه است. زیرا بطور نظری هیچ فضائی در منطقه نمایش اشیاء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و هیچ راهرو یا راهپلهای نباید حرکت سیال در این منطقه را محدود کند. دستیابی به این شرایط با اجتناب از مسائل روز امکانپذیر است. الف- اجتناب از محدودیتهای با وقفه ب- اجتناب از اختلاف سطوح زیا تنظیم شرایط محیطی : رطوبت، دما و نور باعث فرسایش اشیاء میگردند، دمای 15 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 60% برای اکثر نمایشگاههای مناسب میباشد. رطوبت نسبی نباید کم و زیاد گردد و این مساله با اشیاء نمایشی ارتباط مستقیم دارد ولی در کل رطوبت نسبی 50% تا 65% توصیه میگردد. تهویه مطبوع : پیشرفتهای فنی در امر خلق یک محیط مصنوعی، اکنون به مرحلهای رسیده است که امکان تامین مصنوعی شرایط جوی را به طور کامل فراهم ساخته است. در این شرایط ثبات، انعطافپذیری و نظم را میتوان در چهارجوب فضایی نمایشگاه تأمین نمود. از جمله دیوارهای خارجی میتوانند کاملا بسته بوده و به خوبی عایق شوند و در صورت وجود اشعههای نامطلوب نور، میتوان آنها را دقیقتر از نور روز بررسی و درمان کرد. آکوستیک : کنترل و طراحی آکوستیک باید هماهنگ با سایر جنبههای طراحی ساختمان نمایشگاه انجام شود. برای به حداقل رساندن نوفهای که ناشی از نواحی و وسایل پر سروصدا و شلوغ است، موقعیت ساختمان را باید در محلی ساکت و آرام پیشبینی نمود. در صورتی که یک منبع نوفه جهتدار در نزدیکی ساختمان قرار گرفته باشد، میتوان از عملکردهای مقاومتر به عنوان مانع استفاده کرد و عملکردها حساستر را در فاصله بیشتری از منبع نوفه قرار داد. هماهنگی اصول آکوستیکی با خصوصیات معماری از یکسو مربوط به سبک معماری و سازماندهی فضایی آن میباشد و از سوی دیگر نیازمند توجه به خصوصیات مربوط به طراحی فنی ساختمان نمایشگاه قرار میگیرد. حریق : مقابله با حریق شامل مسئولیت حفظ متعلقات و حفاظت از بازدیدکنندگان میباشد. بدیهی است نخستین اقدامات مقابله با آتش باید با شناخت محل، خصوصیات مصالح ساختمانی، مراقبتهای لازم در بناهای مجاور، انتخاب مصالح ساختمان مقاوم و پیشگیری لازم انجام پذیرد. بهتر است از به کار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور تزئین و پوشاندن دیوارها خودداری شود. دقت بسیار باید به کار برد تا از اتصالات برق در سیستمهای الکتریکی خودداری شود.
استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما:
سالن انتظار سینما : طبق استانداردها و ضوابط طراحی سینما مصوب سازمان مدیریت و برنامهریز کشور حداقل میزان سطح اشتغال سالن انتظار سینما به ازای هر نفر 35/0 متر مربع و حداقل حجم سرانه سالنهای سینما 5/1 متر مربع میباشد. تعداد صندلیهای سالن به ازای هر 100 نفر، 10 صندلی میباشد. در صورت داشتن اختلاف سطح سالن با بیرون حداکثر شیب راهرو ورودی 8 درصد و عرض آن حداقل2/1 متر باشد. حداقل عرض ورودی سالن انتظار به ازای هر 100 نفر 56 سانتیمتر میباشد. ورودی سینما: به دلیل کار کردن سینما با مجتمع فرهنگی، ورودی با ورودی مجتمع یکی است و فقط یک در برای ورود به سالن انتظار منظور گردیده است. گیشة بلیطفروشی : گیشه در سینما باید در مکانی باشد که دید کافی بر فضای خارج سینما داشته باشد و در جایی باشد که صف مربوط به آن فراهم گردد مردم در معبر عمومی و همچنین مانع ورود و خروج مردم از سینما نباشد. در گیشه بهتر است به درون سالن انتظار باز گردد ولی این در طوری نباشد که با باز شدن آن درون گیشه مشخص گردد و سطح آن به ازای هر نفر حداقل 3 متر مربع میباشد. راهروهای سالن نمایش : عرض راهروهای سالن را بر حسب تعداد جمعیت که از آن تخلیه میشوند محاسبه میشود ولی نه به این صورت که این عرض متغیر باشد. و اینگونه در نظر میگیریم که از تعداد جمعیت هر ردیف که در دو طرف آن راهرو میباشد 60 درصد آن از هر راهرو تخلیه میگردند. اگر عرض در خروجی سالن نمایش از عرض راهرو منتهی به آن بیشتر باشد باید حداقل فضایی برابر عرض خروجی جلوی در ورودی داشته باشد. حداکثر شیب مجاز در راهروهای سالن نمایش 8 درصد میباشد و اگر شیب بیشتر باشد باید از پله در راهرو استفاده گردد که ارتفاع و عمق موثر پله باید طبق استانداردها باشد. پلهها و یا نقطه شروع شیب راهروهای سالن نمایش برای آگاهی تماشاگران باید با چراغ مخصوص روشن گردند. مصالح کف راهروها باید از مصالح غیر لغزنده و غیر اشتعال باشند. صندلی تماشاگران : استانداردهای صندلی تماشاگران در جداول ضمیمه آورده شده است. جنس و مصالح به کار رفته در صندلیهای سالن نمایش باید مقاوم، قابل شستشو، غیر قابل اشتعال باشد و از نظر آکوستیکی، مقدار صدائی که آنها جذب میکنند نباید به وجود و یا عدم وجود تماشاچی در آنها وابسته باشد. چیدن صندلیهای سالن نمایش مانند چیدمان صندلیهای آمفیتئاتر میباشد. ورودیها و خروجیهای سالن نمایش سینما : ورودیها و خروجیهای سالن نمایش سینما باید به گونهای باشند که در معرض دید باشند و از ورود سروصدا به داخل و خارج سالن جلوگیری کنند. حداقل تعداد در خروجی سالن نمایش 2 عدد میباشد و فقط در موارد خاص مانند گنجایش سالن کمتر از 100 میتواند 1 عدد باشد. لازم به ذکر است که برای خروج از سالن نمایش بهتر از که درهای سالن نمایش به طرف بیرون باز گردند و برای ورود به طرف داخل باز گردند. حداقل فاصله دو در خروجی 5 متر میباشد و نباید از درهای یک لنگه استفاده نمود و باید از درهای دو لنگه استفاده گردد. درهای سالن نمایش نباید قفل داشته باشند و بهتر است دارای ثابتکنندههای فشاری باشند که با یک فشار روی آنها، در ثابت گردد. سرویسهای بهداشتی سینما : طراحی و اجرای ساختمانی قسمتهای مختلف داخل سرویسهای بهداشتی باید به گونهای باشد که شستشو و گندزدائی مستمر تمامی دیوارها و کفهای سرویس میسر گردد. اتاق پروژکتور و ملحقات آن : اتاق پروژکتور شامل حداقل 2 عدد پروژکتور به ابعاد 100×60 سانتیمتر، میزهای برگردان و بازبینی فیلم به ابعاد 80×120 سانتیمتر واتاق تقویتکنندههای صدا میباشد. دستگاههایی مانند رکتی نایر، تابلوی اصلی برق اتاق پروژکتور، و مسیرهای نور سالن و قفسههای فلزی مخصوص نگهداری فیلم در فضاهای مستقل قرار دارند. اتاقک کوچکی جهت نگهداری باطریهای مخصوص روشنایی ایمنی سینما و سرویس بهداشتی در جنب اتاق پروژکتور قرار دارند. ابعاد اتاق پروژکتور با توجه به ابعاد پروژکتورها، فواصل آنها از هم و از دیوارهای جانبی، و میزهای برگردان و بازبینی فیلم و دستگاههای تقویت صدا در نظر گرفته میشود. دیوارها و کف اتاق پروژکتور باید قابلیت 2 ساعت مقاومت در مقابل آتشسوزی را داشته باشند. مصالح به کار رفته در اتاق پروژکتور جهت نازککاری و آکوستیک نباید قابل احتراق باشند کف اتاق پروژکتور برای انتقال کابلهای برق و صدا باید دو جداره بوده و کفپوش آن در مقابل برق عایق باشد. وجود شیر یا کبسول آتشنشانی در نزدیک اتاق پروژکتور نیز توصیه میگردد. پرده نمایش فیلم : نوع پرده سینما با توجه به ابعاد سالن، قدرت پروژکتور، بهره روشنایی پرده و میزان روشنایی مطلوب پرده انتخاب میشود. اندازه پرده با توجه به عرض سالن نمایش در قسمت جلوی آن، ارتفاع سالن، عمق سالن و در نظر گرفتن فضائی در دو طرف پرده برای رفت و آمد به پشت پرده و جمع شدن پرده محافظ تعیین میشود. پرده نمایش بهتر است دارای انحناء باشد: بخصوص در سالنهای عریض، این انحناء کمانی از دایره به مرکز لنز پروژکتور و به طول فاصله لنز پروژکتور از مرکز پرده میباشد. اسکلت نصب پرده نمایش باید بزرگتر از پرده باشد (30 سانتیمتر) تا نصب پرده آسانتر گردد و اسکلت از دیوار پشت پرده باید به اندازهای که برای نصب بلندگوها مورد نیاز است (90 سانتیمتر) فاصله داشته باشد. و باید اشاره نمود که بهتر است دریچههای هواکش و خروجی هوا یا حتی ورود هوا، پشت پرده تعبیه نگردد و اصولا سیستمهای تاسیساتی و تهویه هوا به گونهای باشند که هوا در پشت پرده چرخش نداشته باشد.
اصول طراحی سینما:
میزان فضاهای کتابخانه : عوامل مؤثر بر تخصیص میزان فضاهای کتابخانه عبارتند از حجم مواد ومتون و بخصوص کتابها، میزان سطح که در کتابخانه اشغال میکنندو میزان جمعیت کتابخانه که از طریق میزان گردش کتابها در سال تعیین میگردد.فضای مورد میاز برای محاسبه زیربنای یک کتابخانه طبق فرمولی بنام VSC استاندارد IFLA به دست میآید.(110 / تعداد کتابها) + (مقدار محلهای نشستن + 72/3) + (430 / گردش کتابها) مثلا برای جا دادن 110 کتاب یک متر مربع در نظر گرفته میشود. محل نشستن یک خواننده 72/3 متراست. ابعاد و استانداردهای پیشخوان و برگه دان : حداکثر ارتفاع قفسههای فهرست معمولا به اندازه ارتفاع 6 کشو است و در هر کشو نیز در حدود 100 کارت جای میگیرد. فهرست معمولا در ارتباط مستقیم با میز امانت و میز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعهای از کتابهای مرجع عمومی یا موارد استفاده همگانی نیز قرار میگیرند. از این رو محل قرارگیری فهرستها معمولا فضایی باز است که در نزدیک ورودی قرار دارد و بوسیله ردیفهایی از قفسههای فهرستها و پیشخوان بررسی و جستجو کشوها تشکیل شده است. وسعت چنین محلی برای 4 ردیف قفسههای دو طرفه در حدود 12 متر مربع برآورد میشود. استاندارد ابعاد قفسه ها - عمق قفسهها: در اغلب کتابخانهها حداقل 90% کتابها دارای عرضی کمتر از 230 میلیمتر هستند و عملا میتوان قفسههای با عمق 230-200 میلیمتر را استاندارد کرد. در صورت بکارگیری قفسههای دو طرفه با عمق 450 میلیمتر حتی صرفهحویی بیشتری در فضا به عمل میآید.چنانچه نگهداری کتابهایی با ابعاد کمی بزرگتر مورد نظر باشد عمق 490 میلیمتر جوابگوست. طبق یک قاعده تجربی در یک کتابخانه 80% قفسهها 200 میلیمتری، 15% آنها 250 میلیمتری و 5% باقیمانده 30 میلیمتر هستند.طول قفسهها: طول استاندارد سالها برابر 1940 میلیمتر بوده است. زیرا که پذیرفته شده بود که چشم خواننده توانایی دربرگرفتن بیش از این اندازه در یک نگاه ندارد. مطالعات بعدی اندازه بزرگتر تا 2220- میلیمتر را نیز تایید کرد.ارتفاع قفسهها: ارتفاع کتابها بر فاصله میان طبقات و در نتیجه تعداد طبقات تاثیر میگذارد. در اکثر کتابخانهها حداقل 90% کتابها را میتوان در طبقات مرکز تا مرکز 280 میلیمتر جای داد. به این ترتیب 7 طبقه و یک پاخور 150 میلیمتری مجموعا ارتفاع 2120 میلیمتر را برای قفسهها به وجود میآورند که بالاترین قفسه در ارتفاع 1830 میلیمتری با دسترسی آسان قرار میگیرد. در مورد معلولین ارتفاع مناسب و دسترسی 1370 میلیمتر برای زنان و 1500 میلیمتر برای مردان است. پایینترین طبقه در ارتفاع 300 میلیمتری است و چهار طبقه 280 میلیمتری (300 میلیمتری) به درون آن میباشد. استاندارد میزها: میزها از جمله مهمترین وسائل فضاهای مطالعه هستند.میزهای یک نفره: رقم قابل قبول برای این میزها 900×600 میلیمتر میباشد. این رقم گاهی برای راحتی بیشتر خواننده تا یک متر نیز افزایش مییابد. اگر چه جذابیت بیشتری دارند ولی جای زیادی اشغال میکنند.میزهای 2 نفره: میزهای 2 نفرهای که از هم جدا نشدهاند ظاهرا برای خوانندگانی که روبروی هم قرار میگیرند جذابیت چندانی ندارند ولی در صورت قرارگیری در یک سمت ابعاد پیشنهادی 900×120 میلیمتر میباشد.میزهای طولانی: میزهای طولانی قابلیبت جای دادن 4 تا 12 نفر را دارند. میزهای 4 نفره از بروز شلوغی جلوگیری کرده و در عین حال نحوه قرارگیری آنها جذاب و انعطافپذیر نیز میباشند. عرض آنها نباید از 1200 میلیمتر کمتر باشد. فضای جانبی میان خوانندگان نیز لازم است حداقل 900 میلیمتر باشد. بین میزهای موازی باید حداقل 1800 میلیمتر فاصله پیشبینی شود. در عین حال نباید در انتهای این میزها محلی را برای نشستن در نظر گرفت. نورپردازی : نورپردازی باید فضائی راحت برای مطالعه را به وجود آورد. موجب خیرگی و خستگی نشود، میزان گرما را افزایش ندهد و به جلوه ساختمان بیفزاید، جهت برآوردن موارد ذکر شده دو نوع نور وجود دارد: نور مصنوعی و نور طبیعی.نور پروژه هم از نور طبیعی و هم از نور مصنوعی سقفی استفاده شده است.روشنایی توصیه شده:اتاقهای مطالعه (روزنامه و مجلات( 200میزهای مطالعه (کتابخانههای امانی( 400میزهای مطالعه (کتابخانههای مرجع( 600پیشخوانها 600مخزان بسته 100صحافی 600فهرستبندی طبقهبندی و اتاقهای مخزن 400 آکوستیک : هیچ استاندارد مشخصی در مورد آکوستیک کتابخانه وجود ندارد اما اغلب حد تراز صداهای داخلی را 50 دسیبل (dB) تعیین میکنند. تهویه مطبوع : به منظور ایجاد بهترین شرایط برای نگهداری مواد و فنون فضا باید عاری از هر گونه گرد و غبار اعم از گاز، مایع و اسید باشد و دما و رطوبت تحت کنترل باشد، چنین شرایطی تنها با نصب دستگاه کامل تهویه مطبوع امکانپذیر است.
اهمیت آکواریم در معماری داخلی:
وجود آشفتگی در زندگی شهری و صنعتی امروز ضرورت ایجاد آرامش را دو چندان می کند ،برای دستیابی به این مهم روشهای متعددی در پیش روی ما قرار دارد و تنها با باز کردن چشم سومی می توان بر این مقوله تسلط یافت . یکی از روشهای رسیدن به آرامش دسترسی به محیط طبیعی است ، متاسفانه امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی رابطه انسان با طبیعت به میزان قابل توجه ای قطع شده است و انسان همواره در تلاش است تا این خلاء بزرگ را با کشاندن گوشه هایی از طبیعت به محل زندگی خود پر کند . در کشور های توسعه یافته آکواریوم جزئی از دکوراسیون داخلی منازل ، فروشگاه ها و اماکن تجاری بشمار می رود . روانشناسان معتقدند 15 دقیقه تماشای آکواریوم می تواند انسان را به مدت 48 ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جهت یادگیری بیافزاید. گذشته از آن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی بنا کمک شایانی کند ، البته رعایت اصول صحیح در بکار گیری آکواریوم بسیار مهم و قابل اهمیت است . بسیاری از معماران و طراحان داخلی تنها به پیشبینی مکانی برای قرار گیری آکواریوم بسنده می کنند و از محدودیت استفاده آکواریوم در محیط های خاص غافلند . بکار گیری غیر اصولی آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک نمی کند بلکه با رشد جلبکها منظر زننده ای را ایجاد می نمایند.بنابر این جهت طراحی و تعبیه آکواریوم در طرح خود میبایست عوامل زیر را مورد توجه قرار داد :انتخاب گونه زیستی آکواریومآکواریوم ها را می توان به چهار گونه استوایی ، مرجانی ( آب شور ) ، رودخانه ای و مردابی طراحی کرد ، انتخاب گونه ای خاص به شرایط اقلیمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می گیرد بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب طرح استوایی مستلزم و جود نور طبیعی مناسب و دمای معتدل است .در اینجا بصورت جداگانه گونه های مختلف را مورد بر رسی قرار می دهیم.طراحی آکواریوم استواییهمان طور که قبلا" گفته شد ساختار آکواریوم استوایی به گونه ایست که نیازمند نور زیاد و دمای مناسب است ، البته نور بیش از حد نیز باعث رشد نا متجانس جلبکها می شود و به ظاهر آکواریوم لطمه زیادی می زند . در طراحی اکواریوم استوایی از گیاهان آبزی بصورت فشرده استفاده نمایید و سعی کنید حتی الامکان تمامی نقاط آکواریوم را پوشش دهید . از گیاهان استوایی می توان والیز نریا ، کریپتون و برگ سیبی را نام برد . دمای مناسب برای این گونه 28 تا 32 درجه سانتیگراد است. مرحله بعد انتخاب گونه ماهیان است ، گوپی ، آنجل ، بلک ویدو ، نئون و انواع تترا ها ماهیان آکواریوم استوایی را تشکیل می دهند . طراحی آکواریوم مرجانیهمان طور که از نامش پیداست ، آکواریوم مرجانی محیطی پوشیده از مر جان ها و صدف های در یایی است . آب این گونه شور است و می بایست از ماهیان آب شور ( دریایی ) استفاده کرد . دلقک ماهی ، آنجل آنتن دار ، خفاش ، خروس دریایی می توانند به عنوان ماهیان این گونه انتخاب شوند.طراحی آکواریوم رود خانه ایهمه می دانیم که رودخانه ها پوشیده از قلوه سنگ و صخره های سنگی هستند ، بنابر این سعی کنید آکواریوم را به شکل کف رود خانه طراحی کنید ، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محیط طبیعی نزدیکتر می کند . بهتر است در آکواریوم رودخانه ای از ماهیان گوشتخوار استفاده کنید ، ماهیان مناسب این محیط اسکار ، دراگون ، کارد ماهی ، و انواع سیچلاید ها هستند .استفاده از گیاه در این آکواریوم پیشنهاد نمی شود زیرا معمولا" توسط ماهیان نابود و ریشه کن می شوند . دمای مناسب برای این گونه 22 تا 28 در جه سانتیگراد با نور ملایم است .طراحی آکواریوم مردابی ماهیان مناسب این گونه را فایتر ، کت فیش ، پوزه خرگوشی و گورامی ها تشکیل می دهند . گیاه گندمی نیز مناسب ترین گیاه برای این آکواریوم است.بر خلاف تصور مردم ما راه اندازی و نگهداری یک آکواریوم بسیار ساده است و نیازمند داشتن تخصص خاصی نیست . خوشبختانه در ایران به میزان قابل ملاحضه ای فرهنگ نگهداری آکواریوم رشد کرده است و افراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست داشتنی روی آورده اند.
ضوابط نورگیر، پاسیو و حیاط خلوت:
1 - ضوابط نورگیری در قطعات کوچکتر یا مساوی 200 متر مربع حداقل مساحت نورگیری در قطعات کوچکتر یا مساوی 200 متر مربع برای فضاهای اصلی معادل 6% ( شش درصد ) مساحت زمین و حداقل بعد نورگیر 2 متر الزامیست . ( به اطاق های خواب و هال و نشیمن و پذیرایی و ناهارخوری فضاهای اصلی میگویند.ه)حداقل مساحت نورگیری در قطعات کوچکتر یا مساوی 200 متر مربع برای فضاهای فرعی معادل 3% ( سه درصد ) مساحت زمین و حداقل بعد نورگیر ۲ متر الزامیست. ( به آشپزخانه و انباری فضای فرعی میگویند.ه) 2 - ضوابط نورگیری در قطعات بزرگتر از 200 متر مربعحداقل مساحت نورگیری در قطعات بزرگتر از 200 متر مربع برای فضاهای اصلی معادل 12 متر مربع و حداقل بعد نورگیر 3 متر الزامیست . ه(به اطاق های خواب و هال و نشیمن و پذیرایی فضاهای اصلی می گویند.ه ) حداقل مساحت نورگیری در قطعات بزرگتر از 200 متر مربع برای فضاهای فرعی معادل 6 متر مربع و حداقل بعد نورگیر 2 متر الزامیست .در صورتیکه از یک نورگیر دو یا چند واحد مسکونی مستقل نورگیری میکنند : هفاصله دوپنجره فضای اصلی روبروی هم 6 متر الزامیست . هفاصله دوپنجره فضای فرعی روبروی هم 4 متر الزامیست . هفاصله دوپنجره ، یک فضای اصلی ویک فضای فرعی روبروی هم 4 متر الزامیست . ه ضوابط ابعاد و مساحتهای نورگیر و حیاط خلوت های مذکور برای ساختمانهای معمولی تا پنج طبقه ملاک عمل میباشد. ه ه1 - نورگیر اتاقهای اصلی مانند اتاق خواب و پذیرایی با مساحت 12مترمربع، باحداقل عرض 3متر. ه2 - نورگیر آشپزخانه بامساحت 6مترمربع، باحداقل عرض2 مترهه3 -نورگیر سراسری در پلاکهای شمالی بامساحت کمتراز 200 مترمربع، باحداقل عرض 2متر. ه بدیهی است نورگیر اتاقهای اصلی که مساحت آن بیشتر از 6% مساحت زمین و همچنین نورگیر آشپزخانه که مساحت آن از 3% مساحت زمین بیشتر باشد نیز جزء زیربنا محسوب نمی گردد. ه
مترور، متره و برآورد:
تعریف متره:متره عبارت است "از محاسبه و اندازه گیری مقادیر مصالح مورد نیاز ، برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجرا شده "معمولا این نوع . . . مترور و متره و برآورد و تعریف متره و برآورد و انواع آنتعریف متره:متره عبارت است "از محاسبه و اندازه گیری مقادیر مصالح مورد نیاز ، برای اجرای یک پروژه یا محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجرا شده "معمولا این نوع محاسبات و تحلیل ها ، در یک سری جدول های خاص انجام میگیرد که جدول های صورت وضعیت ( جدول ریز متره ، خلاصه متره ، و ... ) نامیده میشود .افرادی که این نوع محاسبات را انجام میدهند ، مترور نامیده میشوند . انواع متره :با توجه به این که مصالح با چه واحدی و برای چه نیازی محاسبه میشود ، انواع متره مطرح میشود که عبارتند از :1. متره بسته .2. متره باز (تجزیه بها یا آنالیز بها ). 1. متره بستهدر این روش ،مقادیر و اوزان مصالح را با توجه به واحد های مورد نیاز ، از روی نقشه ها و اسناد پیمان محاسبه و برآورد نموده ، و در جدول های مخصوص وارد مینمایند . سپس مقادیر به دست آمده را در قیمت های واحد پایه (معمولاً از فهرست بهای واحد پایه رشته مربوط استخراج میشود ) ضرب نموده تا قیمت هر آیتم به دست آید . از روی جمع جبری قیمت آیتم ها ، فیمت خالص پروژه حاصل میشود . اگر به این قیمت ، ضرایب مربوطه (ضریب بالا سری ، ضریب تجهیز کارگاه ، ضریب پلوس یا مینوس ، ضریب منطقه ای ، ضریب ارتفاع ، ضریب طبقات ، ضریب سختی کار ) ضرب شود ، قیمت کل پروژه به دست می آید . در اینجا باید مشخص شود که هر عملیات را با چه واحدی باید محاسبه نمود ، وقتی واحد مشخص شد ، محاسبه مقادیر کار به توان ریاضی ، مهندسی و تجربه شخصی مترور بستگی دارد که بتواند به بهترین شکل محاسبات مربوطه را انجام دهد .در قیمتهای واحد پایه فهارس بها ، هزینه تهیه کل مصالح ، ماشین آلات نیروی انسانی ، بارگیری و حمل مصالح و لوازم ماشین آلات مورد نیاز به هر فاصله (به استثناء موارد مشخص شده در فهرست بهاء تا پای کار و بار اندازی ، اتلاف مصالح ، تهیه آب ، سوخت ، تعمیر و استهلاک ماشین آلات برای اجرای صحیح و کامل کارها طبق نقشه و مشخصات آمده است ، بنابراین برای محاسبه مقادیر مصالح مصرفی در پروژه به روش متره بسته ، باید واحدهای مربوطه مشخص شود که بعضی از آنها به قرار زیر است:1. کارهایی که به متر مکعب محاسبه میشود . مانند عملیات خاکبرداری ، خاکریزی ها ، بتن ریزی ، سنگ چینی ، شفته ریزی ، آجر کاری به ضخامت 35 سانتی و بیشتر . 2. کارهایی که به متر مربع محاسبه میشوند ، مانند اندود های مختلف داخلی و خارجی ، کاشی کاری ، عایق کاری ، تیرچه بلوک ، طاق ضربی ، شیشه ، آسفالت نما سازی و ... 3. کارهایی که با متر طول اندازه گیری و محاسبه میشوند ، مانند قرنیز ها ، جدول گذاری ، انواع لوله کشی ها ، نهرکشی ، واتر استاپ ، درزهای بتن ، خط کشی و فلاشینگ ها . 4. کارهایی که با وزن محاسبه میشوند ، مانند کلیه عملیات فلزی، آرماتور بندی ، سیمان و آبرولندنی . 5. کارهایی که با عدد محاسبه می شوند ، مانند کلیه ادوات برقی ، لوازم بهداشتی و ... 6. کارهایی که با ترکیب دو واحد محاسبه میگردد مانند مترمکعب/کیلومتر برای حمل خاک و نخاله و تن/کیلومتر برای حمل مصالح ( سیمان و شن و مصاح سنگی و آجر و آهنآلات ) و ... 2. متره باز (تجزیه بها یا آنالیز بها )برآورد هزینه اجرا و مدت زمان لازم برای اجرای یک پروژه ، بدون استفاده از تجزیهبها امکان پذیر نیست و هر چه تجزیهبهای مورد استفاده از نظر مصالح و نیروی انسانی و ماشینآلات مورد نیاز به واقعیت نزدیکتر باشد ، به همان میزان برآورد اولیه به هزینه اجرایی پروژه نزدیکتر خواهد بود . در این روش ، کلیه کارها و مقادیر محاسبه شده از روی جداول متره محاسبه و برای هر کار تجزیه بهای مربوطه انجام میگیرد . برای انجام تجزیه هریک از اقلام کار به بخشهای نیروی انسانی ، ماشینآلات ، مصالح ، حمل و غیره نیازه به تجربه افراد کارگاهی و آنالیزهای معتبر از منابع و مراجع معتبر میباشد . تعریف برآورد : اگر مقادیری که با توجه به واحدهای مورد نیاز در قسمت متره به دست آمده ، قیمتگذاری گردد (( برآورد ریالی یا برآورد قیمت پروژه )) نامیده میشود.بنابر این در متره و برآورد ، دو هدف اساسی دنبال می شود :الف) تعیین مقادیر مصالح مصرفی ، نیروی انسانی با توجه به نوع تخصص و تعداد آنها و نیروی ماشین آلات با توجه به نوع و تعداد و مدت آنها در طول پروژهب) تعیین قیمت ریالی یا ارزی پروژه که معمولا در دو مرحله انجام میشود :بکی قبل از اجرای پروژه برای تعیین و پیشبینی بودجه اجرای پروژه جهت اجرا ، و دومی در مرحله حین اجرای پروژه است که معمولاً در قالب صورت وضعیت مطرح میشود .مهمترین اسناد و مدارک مورد نیاز به شرح زیر است :1. یک سری کامل نقشه های اجرایی شامل نقشه های سازه ای ، معماری ، تاسیسات مکانیکی ، تاسیسات الکتریکی و دتایل های لازم .2. جدول های صورت وضعیت ( متره ، خلاصه متره ، مالی ) .3. قیمتهای مصالح ،نیروی انسانی ، نیروی ماشینی ، (فهرست بهاء منضم به پیمان ) .4. شرایط خصوصی پیمان یا سایر اسناد منضم به پیمان. انواع برآورد :1 ـ برآورد Estimateپیشبینی مقادیر کمیتهای طرح مورد نظر ، که معمولاً برای هزینههای یک طرح ، منابع آن و زمان اجرای طرح کاربرد دارد .2 ـ برآورد مقادیر Quantity survey – Bill of quantity estimationعبارت است از محاسبه ریز مقادیر کمیتهای اقلام مختلف یک طرح . 3 ـ برآورد مقدماتی Preliminary estimationبرآوردی که متکی بر اندازهگیری اجمالی و قیمتهای خیلی کلی واحد کار باشد ، مثل برآورد بنای یک پروژه بدون مطالعه عمیق آن که بر اساس نوع بنا و زیربنا و کاربردهای آن بر طبق آمار و ارقام و تجربه پروژههای قبلی ، محاسبه و پیشبینی میگردد .4 ـ برآورد اولیه Preliminary estimationبرآوردی است که پس از پایان مهندسی فرآیند از مهندسی پایه با درجه خطای مثبت ، منفی 15 تا 25 درصد قابل انجام است . 5 ـ برآورد تقریبی Approximate estimation برآوردی است که چون بر اساس اطلاعات مقدماتی میباشد دقیق نیست .6 ـ برآورد تعیین کننده Definitive estimationبرآوردی است که پس از پایان مهندسی پایه با درجه خطای مثبت ، منفی 10 تا 15 درصد قابل انجام است . وجه تسمیه تعیین کننده نیز برای اتخاذ تصمیم در توقف یا ادامه کار است . 7 ـ برآورد تفضیلی Detailed estimation برآوردی است که پس از پایان مرحله مهندسی تفصیلی یا طراحی تفصیلی با استفاده از نقشههای اجرایی تهیه میشود و با خطای تا 10 درصد میتواند مورد قبول واقع شود .8 ـ برآورد هزینه Cost estimatingیک فرآیند محاسباتی است که با توجه به بررسیها ، و اندازهگیریها و یا مترهکردن ( بر مبنای نقشهها و مشخصات ) مقادیر و کمیتهای مختلف طرح به دست آمده و سپس با اعمال قیمت واحد مربوط به آنها ، هزینه اجرای طرح محاسبه میشود . 9 ـ برآورد هزینه اجرای کار Execution cost estimateمبلغی است که به عنوان هزینه اجرای موضوع پیمان ، به وسیله کارفرما محاسبه و اعلام شده است .10 ـ برآورد هزینه اجرای عملیات Estimating of the work executionبرآوردی است که مطابق روش تعیین شده در شرح خدمات قسمت یا مرحله مربوط و بر اساس قیمتهای روز در تاریخ تسلیم گزارش قسمت یا مرحله مربوط تهیه و به تصویب دستگاه اجرایی رسیده باشد ضرورت آگاهی مهندسین از علم اقتصاد: یکی از معانی اقتصاد در لغت، میانهروی و پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری است .از آن نظر که اعتدال در هزینه عمرانی یکی از مصادیق میانهروی بوده، کلمه «اقتصاد» دربارهی آن بسیار استعمال میشده است تا آنجا که در به کارگیری عرفی از «اقتصاد» غالباً همین معنی مقصود بوده است. به هر حال برای «اقتصاد» که اقتصاددانان از آن بحث میکنند تعاریف مختلفی ارائه شده است:ارسطو: علم اقتصاد یعنی مدیریت طرحآدام اسمیت: اقتصاد، علم بررسی ماهیت و علل ثروت ملل استاستوارت میل: اقتصاد، عبارت است از بررسی ماهیت ثروت از طریق قوانین تولید و توزیعریکاردو: اقتصاد علم استآلفرد مارشال: اقتصاد، عبارت است از مطالعه بشر در زندگی شغلی و حرفهای اقتصاد بر دو نوع است:
اقتصاد خرد:
اقتصاد خرد به بررسی رفتار اقتصادی انسانها و بنگاههای اقتصادی می پردازد و درصدد است تا رفتار عقلایی در انسانها را شناسایی کند. با توجه به محدودیتهای موجود (مثلا درآمد) انسانها و شرکتهای اقتصادی مایلند که بیشترین استفاده را ببرند و منابع خود را به بهترین شکل ممکنه استفاده کنند. رفتار یک یا گروهی از انسانها در ارتباط با کالا یا کالاهای خاصی به اقتصاد خرد مربوط میشود. توابع عرضه و تقاضا و نقطه تعادلی (نقطه ناش در نظریه بازیها) توابع تولید و هزینه نیز در این بخش جای میگیرد.
اقتصاد کلان:
اقتصاد کلان به بررسی مسایل اقتصادی در سطح کلان ملی یا جهانی میپردازد. مسایلی از قبیل تورم، رکود اقتصادی، بحران اقتصادی، بیکاری، فقر و اقتصاد توسعه در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد. بر خلاف اقتصاد خرد رفتارهای فردی شکل دهنده اقتصاد کلان نمی باشد هر چند که از جمع رفتارهای فردی شکل گرفته است.
بهرهوری:
بهرهوری که یکی از مفاهیم اقتصاد است اینگونه تعریف میشود: «مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده». بعبارت دیگر بهرهوری عبارتست از بدست آوردن حداکثر سود ممکن با بهرهگیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و… به منظور ارتقاء رفاه جامعه. بر خلاف پندار برخی افراد بهرهوری فقط برای صنایع نیست بلکه بهرهوری سطوح مختلفی دارد و همه افراد در همه سطوح نقش دارند یعنی اینکه افراد میتوانند با تفکر، ابداعات و نوآوریهای خود عملاً در چند سطح گوناگون موثر واقع گردند. سطوح مختلف بهره وری عبارتند از: 1- سطح فرد (مهندسین)2- سطح گروه کاری3- سطح سازمانی4- سطح رشتههای عمرانی، تجاری، خدماتی، صنعتی و یا کشاورزی5- سطح بخشهای اقتصادی6- سطح ملی و کشوری7- سطح جهانی در سطوح فردی دنبال تدابیری هستیم که چگونه میتوان بهرهوری فردی را افزایش داد و در سطح گروه نیز به دنبال افزایش بهرهوری گروه کاری هستیم. بدیهی است که موضوع بهرهوری بیشتر در سطوح سازمانی و رشتهها مطرح میشود و بیشترین ضوابط و شرایط مربوط به بهره وری را میتوان در آنها مشاهده کرد.فواید عمومی بهره وری عبارتند از:· صرفه جویی در هزینهها· افزایش کیفیت (مرغوبیت و مطلوبیت)کالاها وخدمات عمرانی· ثبات قیمتها و یا حتی کاهش آن· افزایش سطح رفاه عمومی جامعه· افزایش درآمد و سود· رضایت عمومی افراد· رونق اقتصادی· افزایش تولید و ارائه خدمات· ثبات اقتصادی در بازار جهانی· ایجاد اشتغال· توسعه صنعتی منافع و فواید بهره وری برای طرحهای عمرانی را میتوان به شرح ذیل برشمرد:· افزایش سود و درآمد· کاهش هزینهها· افزایش تقاضا· رضایت شهروندان· ایجاد رقابت سالمتر· ارتقای شغلی مهندسین· ایجاد محیط کاری جذاب· آموزش عمومی مهندسین· افزایش حقوق و دستمزد· امنیت شغلی مهندسین· انجام درست کارها·  
حرفهای جالب مریلا زارعی درباره انصراف از یارانه : من مریلا زارعی موظفم توصیه ام به مسئولین باشد نه مردم؛ شما امکانات رفاهی را در اختیار مردم قرار بدهید مردم خودشان یارانه نمیگیرند. اما منی که جایم گرم است و سقفی بالای سرم دارم و جایزه و دستمرد خوب هم میگیرم، نمیتوانم از عزیزی خواهش کنم که یارانه نگیرد!
[گل] [گل] [گل] [گل] [گل] سلام! وبلاگ «میعاد ملاقات با خدا» با تصاویر زیبا و مطالب جذاب درباره «نماز» در خدمت شماست.